Gynger 2002
GYNGER 2002
2020 Kunsthal 6100, Koordinationsmodeller på torvet (solo)
2017 Randers Kunstmuseum, Spektakel Festival, 9.-10. juni
2014 Statens Kunstfond 50 år, Ringkøbing, event: ”Stævne”
2014 Wanås Konst, skulpturpark, Sverige, permanent værk i skulpturparken
2013 Museet for Samtidskunst, Roskilde, ”ROCK AROUND THE WORLD” (solo)
2002 Koordinationsmodel I / Gynger, Trapholt med 'Frederiksholms Kanal',
2002 Kunstparade, København, arrangeret af Dorte Buchwald, Lone Bank, Christina Hamre og Tania Rau
I Koordinationsmodeller arbejder Molly Haslund med publikumsdeltagelse i en serie modificerede legeredskaber, som udfordrer deltagerne. Velkendte redskaber som sjippetorv og gynger integreres i forskellige former for redskabssystemer, hvor koordination og samspil de enkelte deltagere imellem er afgørende. Ikke alene udfordres den enkelte deltagers motorik, men hele gruppen af deltageres bevægelser skal koordineres og spille sammen for at systemerne i koordinationsmodellerne virker. Når dette lykkes opstår en fælles rytme og bevægelse, som løfter legeredskaberne fra en fri leg til komplicerede samarbejdsmoduler, hvor enkeltindivid og fællesskab er betinget af hinanden.
Gyngekonstruktion, Koordinationsmodel I
Trapholt og Kunstparade 2002
Gyngekonstruktion er den første af Haslunds koordinationsmodeller, som udgjorde Haslunds del af Kunstparade i København 2002, hvortil den er skabt. Swing Seat Construction består af en stor træramme i ubehandlet tømmer med to rækker gynger, fire i hver, placeret så tæt at man må gynge i takt for ikke at støde sammen. Kunstparade, som var arrangeret af Det Kgl. Danske Kunstakademi v. Lone Bank, Christina Hamre, Dorthe Buchwald og Tanja Rau, gik fra Charlottenborg Slotsgård i København gennem byen mod Enghave Parken på Vesterbro. Undervejs standsede paraden på Nytorv/Gammeltorv i centrum af København og St. Hans Torv på Nørrebro, hvor bl.a. Swing Seat Construction blev taget i brug. Et hold på seks personer med gule hatte løftede gyngestativet op og ned fra en stor trækvogn, som stativet blev transporteret på under optoget. Swing Seat Construction og en dokumentationsvideo fra paraden afspillet i slow motion, blev samme år vist på udstillingen Konglomerat på Trapholt.
ROCK AROUND THE WORLD
MFSK Museet for Samtidskunst Roskilde
21 september – 15 december 2013
''Nogle af tingene er mere vovede og farlige, og andre kan nærmest ikke kan lade sig gøre, de er svære at få til at fungere. Med sjippetovene skal man danne team og øve sig længe, før det begynder at ligne det man optimalt kan forestille sig. Det mulige møde og muligheden for fællesskabet er helt klart centralt, men tiden hvor man forestiller sig, hvad der kan ske er ligeså vigtig. Der er ret lang vej før den optimale brug af genstandene opnås, med mindre man er heldig at være der på det helt rigtige tidspunkt med de helt rigtige mennesker, eller arrangerer en hel masse for at netop det skal ske. Så selve forestillingen om hvordan tingene kan bruges på optimal vis og om fællesskabet er ligeså central og vigtig.''
'Sjippetovene, og hinkeruden og gyngerne, har aldrig været vist sammen før. De er alle lavet til vidt forskellige udstillings-
sammenhænge gennem de sidste ti år. At de ikke står alene gør dem endnu mere integrerede, det er helt klart noget andet når de præsenteres som en serie hvis indbyrdes forhold forstærker de enkelte udsagn.''
''Alle værkerne forholder sig på et aktivt plan til forestillinger om muligheder og begrænsninger for fysiske, kontemplative, individuelle, mentale eller sociale rum. De har det sociale som mulighed, men der er også en ensom og endda ond side som også meget hurtigt viser sig eller løber løbsk. Det er paradoksalt, for værkerne indbyder sådan set til begge dele, og man bestemmer selv hvad man vil have ud af dem, og hvor langt man vil gå. Altså, der er et clash mellem det man ser, mellem forestillingen om brugen af de her ting og det der faktisk sker, det tingene faktisk er.''
Uddrag fra interview af Anne K Iversen September 2013
Et gyngestativ……..
I sommeren 2002 vistes udstillingen ”Konglomerat” på Trapholt med værker af elever fra Billedhuggerskolen, Det Kgl. Danske Kunstakademi. (…) Til udstillingen havde Molly Haslund bygget en såkaldt ”Koordinationsmodel”, som var en stor træramme med 2 rækker gynger – 8 i alt, der hang så tæt, at man skulle koordinere gyngningen i takt for ikke at støde ind i hinanden. Gyngestativet var udformet i ubehandlet tømmer, og fremstod som en skulpturel helhed - også når der ikke var gyngende gæster i det. Det var dels genkendeligt som det legetøj, gynger er, men også fremmedgjort, idet placeringen i en museumskontekst, den tætte ophængning af gyngerne samt selve rammen skabte et afgrænset og nyt rum for gyngerne. Her var der ikke mulighed for at eksperimentere med gyngernes kraft, idet manglende styring og koordinering ville resultere i sammenstød og ulykker. På denne måde skabte Molly Haslund et enkelt værk, som virkede umiddelbart tilgængeligt, selvom det indeholdt en række interessante og eksistentielle spørgsmål. Uddrag af tekst: Karen Grøn, Trapholt 2002
Støttet af Statens Kunstfond
Fotos Lea Nielsen, Molly Haslund, Ekspress