Soloudstilling Clown Wall 2019
Clown Wall, 2019
Soloudstilling, Absolute Art Space, Tainan, Taiwan
30. november 2019 – 5. januar 2020
Clown Wall er titlen på Molly Haslunds soloudstilling på Absolute Art Space, som blev til under et tre måneders residency i Taiwan.
Et videoværk, en tekstbaseret performance, skulptur, objekter, kostumer og readymades bestående af interiør fra hendes ‘live and work space’ under residencyopholdet, var en del af udstillingen. Resultaterne fra to workshops, som Haslund afholdt med studerende fra Tainan National University of the Arts, var ligeledes en integreret del af udstillingen.
Hello, Do You Have a Mask? er titlen på udstillingens videoværk, som er filmet over tre dage, hvor den performative kommunikation foregår mellem Haslund og lokale taiwanesere. Imens Haslund følges af sin assistent og en kameramand, der dokumenterer, bevæger hun sig ud i Tainans gader iført en hvid laboratoriekittel og en klovnenæse lavet i porcelæn. Hun opsøger mennesker på gaden, banker på hos private hjem, butikker og virksomheder. Ved hjælp af håndskrevne skilte med kinesisk tekst stiller hun de samme spørgsmål igen og igen som “Hello, do you have a mask?” og “Is it OK if we film you wearing your mask?”. Når det viser sig, at nogen har en maske, bliver de inviteret til at posere foran kameraet med masken på sammen med Haslund.
Haslund undersøger masken som fænomen. Er masker noget man har liggende, og findes der andre masker end dem, man ser i gadebilledet, som beskytter mod sygdomssmitte eller luftforurening – de samme masker som også bruges under demonstrationer? Det er den undren, sammen med efterårets uroligheder i Hong Kong og support-demonstrationerne i Taiwan som følge af maskeforbuddet, som Haslund tager udgangspunkt i. Maskeproblematikken genfinder kort efter udstillingen sin relevans tilbage i Danmark og resten af verden, hvor den sætter Coronapandemien og vores nye virkelighed i perspektiv.
Videoen fremvises efter forespørgsel på email: molly@mollyhaslund.com
Ved åbningen af Clown Wall viste Haslund en tekstbaseret performance som lægger navn til udstillingen. Her stod hun bag en grå væg, som udgjorde en kæmpemaske, og læste sin engelske tekst op, mens Hsin Lee, som var medperformer, oversatte teksten mellem tekstens afsnit. Ved performancens slutning inviterede Haslund publikum til at tage porcelænsklovnenæser og porcelænsmasker fra udstillingen på og gå med på en tur rundt i nabolaget.
Uddrag af performanceteksten kan læses herunder.
Porcelænsmaskerne er produceret under første del af workshoppen UN/ MASKED sammen med studerende fra Tainan National University of the Arts.
Under anden del af workshoppen UN/ MASKED udviklede Haslund i samarbejde med de studerende fællesprojektet og konceptet UN/ MASKED Archive. Projektet blev udstillet i den bagerste del af udstillingen; projektet bestod af en laptop og en printer. I udstillingsperioden opfordredes udstillingsstedets gæster til at finde billeder af masker på nettet, der relaterer sig til demonstrationerne i Hongkong, at printe dem ud og hænge dem op på de hvide vægge, som i løbet af udstillingen blev fyldt med A4-print af masker, der både vidnede om en alvorlig situation og om protestbevægelsen som en creative force.
Porcelænsklovnenæserne er produceret af Haslund selv hos Chin Chin Pottery, hvor hun havde værkstedsplads under opholdet.
Kostumerne er syet hos en lokal skrædder, og broderiteknikkerne lærte Haslund sig, da hun stod i en uges intensiv lære hos Golden Glory Embroidery.
Tak til Absolute Space for the Arts.
Udstilling og residency er støttet af Statens Kunstfond og Akademiraadets rejselegat 2018.
Absolute Art Space er støttet af National Culture and Arts Foundation, Cultural Affairs Bureau of Tainan City.
Uddrag fra performanceteksten
Clown Wall
I’m the one who lives upstairs, in a room just like this. It covers the area running from right here, to the gallery reception, on to the glass front and the entrance door facing the street.
The yellow cross is where I sleep. Opposite the inbuilt gallery bookcase I do my washing up.
. . . . .
Is it OK to write “I”?
Should I pretend it’s someone else’s writing?
And the one who is shouting. Is it you who sucks my blood?
Should I suggest sign-language?
Do you actually prefer art that could be a selfie-back ground, or do you prefer art that you can spend time with? Or is it the art that makes you relax and reminds you of yoga that you prefer?
Just examples. I do know that there are more to choose from. Just curious.
Is Gucci your thing? If we think of art as fashion, are we really ready for the coming season? How’s that?
. . . . .
My grandmother never went on protests. She was so touched when she saw the crowds of people gather for the same cause, that she cried and cried. If she had thought about it more she could have worn a mask, and joined in. I’m just the same. But here in Tainan I did it, in September.
…….
In the beginning I collected mango stones, but the season ended, so I stopped. I also collect what I see; looking right through the facades when a construction worker is taking a nap under a house he just began demolishing. Children running around in their grandparents’ store. The shoemaker watching television. Kitchens being cleaned up in the middle of the pavement, and the hair-dresser smoking nearby. That everything is transparent.
The heat makes all this possible.
. . . .
Wearing porcelain on your face is a paradox. It makes it easier for your enemy to target you, hit you, smash your face and rip your skin. Therefore, you must walk around carefully, and pay attention to where you are, whom you talk to, and what you aim for. Expect that those you meet will treat you extra carefully. We believe they will, but we don't expect anything.
Porcelain clown noses increase the sense of smell and make everyone find their way. I promise.
. . . .
I would like to go for a walk with you.
Would you come?
If all of you put on a mask, we can take a walk around the block.
Clown noses are tiny masks.
If all of you pick a mask.
If each of you put on a mask, then we’re off.
Molly Haslund, Tainan, Taiwan 2019
Værkliste
Hello, Do you Have a Mask?, 2019
Video, 55 minutter.
Clown Wall, 2019
20 minutters performance.
Clown Wall (installation), 2019
Grå væg med udskåret maske (variabel størrelse), performance manuskript, 13 skilte à 20 x 12 centimeter. Papir, tekst, spisepinde.
Clown’s costume and one clown nose, 2019
Str. 34-38/small. Hvid bomuld og broderi, klovnenæse i porcelæn. Sko, str. 38, hvid bomuld og broderi. Udstillet på tøjstativ.
Clown noses (Heavy Porcelain), 2019
13 stk. Varierende dimensioner. Porcelæn og elastikbånd.
Porcelain Clouds, 2019
Gulvværk. Skyer malet med flydende porcelæn direkte på gulvet.
Moody Mobile Crowd, 2019
Dragefrugt printet på papirhåndklæder, bøjler, strømpeophæng.
Umbrella Exersice No. 1, 2019
Nylon, metal, plastik, porcelænsler.
Totalinstallationen bestod desuden af diverse interiør, værktøjer og beklædningsdele.
Workshops
UN/ MASKED Masks (resultat af workshop)
Forskellige masker lavet af porcelæn og elastikbånd.
UN/ MASKED Archive (workshopkoncept)
Printer, bærbar computer, A4 print af masker. Kollektive værker af UN/ Masked Archive.
IDOART.DK
Pharao Munk har skrevet om Hello, Do You Have a Mask? på IDOART.DK
https://www.idoart.dk/blog/hello-do-you-have-a-mask
Fotograf Brian LIN
Video stills Molly Haslund
__________________________________________
展覽日期|11/30 Sat. - 1/5 Sun.
開幕茶會|11/30 Sat. 15:00
開幕演出|11/30 Sat. 15:30
開幕座談|11/30 Sat. 16:30
與談人|紀紐約、余政達
Molly Haslund 是一名居住於哥本哈根的丹麥藝術家。自2019年9月15日起,她展開了於絕對空間為期三個月的進駐。這些日子以來,她主要致力於創發道具與服裝,打造一小丑的角色與形象——一個正在發展中、目前由面具所佔據的他我。
駐村期間,她也花了一週於府城光彩繡莊學習傳統刺繡工法,並於青青土氣使用瓷土實驗燒製完好的小丑鼻子;同時,她以於自身在絕對空間居住與工作之房間內的傢俱,以及公共空間與批發商場可見可尋之物件作為靈感,完成裝置。
兩次由她與絕對空間主辦的工作坊中,和參與學員共同合作開展的發想與成果,也將於展覽中呈現;另外,她將首次放映與在地居民及「小丑」一同於台南社區鄰里間進行三天拍攝的錄像作品——《你好,請問你有面具嗎?》。
【Molly Haslund簡介】
Molly Haslund 先後於丹麥皇家藝術學院、格拉斯哥藝術學院取得碩士學位。2005年畢業後,便持續從事行為、雕塑、社會介入以及以行動為基礎的創作,並於國內外各地,包括丹麥、格拉斯哥、倫敦、柏林、慕尼黑、紐約、費城、京都等地進行展演。
Haslund 的創作介於雕塑與行為藝術之間,結合流行文化、表演藝術、文學以及音樂等元素,開創出多面向的藝術實踐。透過應用不同的策略,Haslund 的作品探討想法、身分認同以及社會階層如何密切地與身體姿勢動作、儀式以及環境周遭的各種設計與布局安排產生關係,並持續進行協商。在她的行為表演中,偶爾也見其結合文字與簡短的敘事,不時帶著詼諧幽默的轉折。
因著她對於身體物質性與歷史、社會環境以及現況之間的關係的興趣,她的作品鮮少以單一框架重複展演方式,通常會在當地現地創作,或者與特定的脈絡產生對話,將作品根據新的場域的條件進行調整。
Molly Haslund 創作論述節錄】
歡迎來到我的實驗室。歡迎走進我的白牆。我就住在樓上,一個跟這裡一樣的房間。房間從櫃檯這裡延伸至玻璃前門的這塊區域,它的門面向巷弄。
在臉上穿戴陶瓷面具是一件矛盾的事。這讓你的敵人更容易瞄準你、攻擊你、砸毀你的臉、並撕裂你的肌膚。因此,你務必要小心行走,留意你身在何處、和誰說話、意欲何事。你所遇之人皆會如預期般地格外緊戒。我們如此相信著,但並無完全的把握。我們不知道任何人是誰。
主辦單位:絕對空間
營運贊助:國藝會
展覽贊助:丹麥藝術基金會、國藝會、台南市政府文化局