Circles 2013
Circles
Circles blev vist første gang på Museet for Samtidskunst i 2013 på gårdspladsen under åbningen af Haslunds soloudstilling Rock Around the World, med deltagelse af Haslund selv og museets ferniseringsgæster. I løbet af udstillingsperioden blev Circles vist flere gange i Roskilde byrum med deltagelse af forbipasserende.
Værket består af tre sæt overdimensionerede passere i forskellige størrelser, som hver styres af en person. Afstemt efter belægningen på jordens overflade sættes der enten hvidt kridt eller metalstykker forenden af det ene af passerbenene. På den måde kan der med passerne tegnes præcise cirkler på overflader som asfalt, cement, grus og sand. Passerne er lavet af asketræ og størrelsen cirklerne justeres blot ved at løsne et enkelt skruehåndtag
Circles blev vist for første gang på Haslunds udstilling Rock Around The World, Museet for Samtidskunst, Roskilde 2013
2019 Choreographies of The Social, Stockholm, i det offentlige rum, kurateret af Edi Muka, aug. 2019
2017 Randers Kunstmuseum, åbningen af 'IDEALEER', 10. juni
2017 Randers Kunstmuseum, Spektakel Festival, 9.–10. juni
2016 Performancefestival Vejle 1.– 2. sept
2016 Gl. Holtegaard, performance til Æbledag 2. okt
2015 Peekskill Project #6 åbning 100 North Street 27.sept., Farmers Market
 10. okt., HVCCA, 17. okt.
2015 Statens Museum for Kunst 25. marts, til åbning af udstillingen What’s Happening?
2015 SMK Statens Museum for Kunst, SMK Friday 17. apr.
2014 Performancerum, Spanien 19C, Aarhus 26. sept.,
2014 Copenhagen Art Week Superkilen 2. sept., Kbhs Metro, 3. sept.
2014 Karlskrona Skärgårdsfest, Stortorget, 1.–2. aug.
2014 Lass es Rauss!, Südbühne, Zürich, 12. juli
2014 Wanås Konst, Sweden, Dance Me! 17. og 18. maj. Passere til rådighed gennem udstillingsperioden.
2013 Museet for Samtidskunst, Roskilde, under soloudstilling til åbning 20. sept., i Roskilde by, 5. okt.,19.okt., 02. nov.,16. nov.
Hver performance begynder med at Molly Haslund bevæger sig ud i byrummet, klædt i gråt: gråt jakkesæt, grå strømper og grå sko, således at hun går i ét med asfalten og fliserne på jorden. Med sig har hun passerne. Hun standser et sted og begynder at tegne en hvid cirkel på jorden. Når den første cirkel er færdig, flytter hun passeren et stykke og tegner en ny cirkel, der lapper ind over den første. Hun tegner en tredje cirkel og står et øjeblik i cirklens centrum i sine grå sko, før hun klapper passeren sammen og går videre. Næste sted i byen, et mere trafikkeret sted, begynder hun forfra. Her kommer flere forbipasserende forbi og tegner med. Haslund guider hvor det er nødvendigt og i løbet af en halv time er et kæmpe areal dækket af cirkler i forskellige størrelser. Efter første byge er cirklerne forsvundet.
Molly Haslund arbejder i krydsfeltet mellem installation og performance og har til udstillingen ROCK AROUND THE WORLD bygget en serie konstruktioner, som hun sætter op i Roskilde by. Konstruktionerne – som Haslund også kalder ’koordinationsmodeller’ – inviterer til publikums interaktion og deltagelse, ligesom de sætter scenen for Haslunds egne performances. På kortet kan du se, hvor de enkelte skulpturer er opstillet. Molly Haslunds modeller er en fysisk refleksion over, hvordan vi opholder os i og bevæger os gennem byrummet. Hun kridter banen op for en undersøgelse af den måde, hvorpå bl.a. hække, mure, streger og andre mere abstrakte indhegninger, afgrænser og definerer vores handlerum.
Anne K. Iversen.
Uddrag fra interview med Anne K. Iversen
''Min performance CIRCLES kan sagtens læses som en meditativ handling; Der er repetitionen i det, og det at man drejer rundt om sit eget centrum, bliver svimmel og til en vis grad mister orienteringen, bliver nødt til at fokusere på netop det at tegne cirklerne. Som udgangspunkt var det nok tænkt at det skulle være sådan, at jeg gik ud alene, men så bliver det som værk også lukket med fokus på performeren og det mystiske, og hvis der ikke ligger en mulighed for at det rum kan brydes synes jeg det bliver kedeligt, for mig. Så fokus er på handlingen, på spredningen af cirklerne og det mønster der opstår og forsvinder igen – og det effektiveres selvfølgelig jo flere der deltager – men på den anden side, hvis man gerne vil tegne for sig selv kan man jo gå lidt væk. Lidt som på et dansegulv.''
''Passerne er også ret dikterende objekter. Der kan tegnes store cirkler med dem på cement, asfalt, i grus, på gulve mm. Hvis man vil vise noget, fremføre noget, hvis man vil noget, så må man finde et sted at gøre det, eller forestille sig hvor og hvordan scenen eller fundamentet skal være og hvordan det skal begynde - finde stedet eller lave scenen selv. De store passere er meget anvendelige til netop at illustrere et afgrænset rum hvor noget kan ske, hvilket igen kan være super minimalt og ligeså kortvarigt som det at tegne cirklen. Når man tegner en cirkel med de store passere, så ender man selv inde i den og markerer det sted man selv er i Verden - og lidt efter er der måske en der tegner oveni. Sådan er det vel også med huse og arkitekter og meget andet. Der bliver bygget til, revet ned og tegnet oveni.''
'Der kan sagtens opstå overlapninger både helt konkret på tegningsplan og i det sociale møderum, eller værk: Et muligt måske nok flygtigt fællesskab får definitivt en chance her. Som udgangspunkt begynder jeg jo at tegne alene, men det er helt klart med håb om, at der sker et eller andet, at jeg møder andre der vil være med. Jeg har tre store passere, så det er meningen. Men hvis der ikke er andre der tegner, så gør jeg det gerne alene i flere timer og så opstår mødet med værket på en anden måde på et tidspunkt når jeg er gået hjem og folk kommer gående hen over dem. på vej hjem fra supermarkedet eller fra arbejde''
''Overdimensioneringen af passerne undergraver egentlig ideen om dens egen funktion som et lille matematiske værktøj. Der er noget tiltalende ved at tegne store cirkler og så tegne oveni igen, eller se den blive fræset igennem af en anden cirkel - som at lave hjulspind eller som at rekonstruere noget ved at veksle mellem aggressiv brutalt præcis matematik-tankegang og en anden ide om magiske 'bløde' cirkler. Hvis man kigger på objektet så er det ret tungt og hårdt i sig selv. Det har mange skruer og en meget spids ende som står fast på jorden. Spidserne kan pilles af som på en lille passer - for de kommer helt sikkert ikke gennem security check hvis de ligger i håndbagagen.Indtil videre har jeg kun anvendt passerne i Roskilde en enkelt gang udover til ferniseringen i museets gård - det var på torvet, tæt på museet. Der var meget aktivitet i de 4 timer, performancen stod på. Mange kom tilfældigt forbi under indkøbsturen og tegnede 5 minutter - nogle kom tilbage efter de havde handlet ind og der var da helt klart flygtige udvekslinger af blikke, teknikker og mønstre som så igen for svandt i det store billede. Til sidst lignede det en kæmpe system-krydsedulle. På den her måde får passserne en ret subtil funktion. Jeg håber også, at komikken i det matematiske forstørrede objekt og det lille menneske der går ud og tegner direkte på verden, kan ses.''
Link til review teater1.dk/circles
Fotos Matilde Haaning, Lea Nielsen, Molly Haslund
Støttet af Statens Værksteder for Kunst
Støttet af Statens Kunstråds Billedkunstudvalg