Choreographies of The Social 2019
Choreographies of The Social 2019
- en gruppeudstilling i det offentlige rum i Stockholm
Arrangeret af Statens Konstråd, Stockholm, Sverige
Kurateret af Edi Muka
Line up + kuratortekst af Edi Muka
https://statenskonstrad.se/konst/choreographies-of-the-social/
Her deltager jeg med et udvalg af mine Koordinationsmodeller, en serie modificerede redskaber skabt mellem 2002 og 2013. Her er velkendte brugsgenstande og legeredskaber som passere, skeer og sjippetove skaleret op eller integreret i forskellige former for systemer hvor koordination og samspil de enkelte deltagere imellem, er afgørende. Når det lykkes opstår en fælles rytme og bevægelse, som løfter legeredskabernes funktion fra fri leg og kaos til samarbejdsmoduler, hvor enkeltindivid og fællesskab er betinget af hinanden.
Choreographies of the Social
Under två veckor i augusti 2019, i samband med Stockholms Kulturfestival, visades ett brett utbud av konst i tekniker som installation, video, performance, ljud, upplevelser, teater och en konferens.
Choreographies of the Social utforskade de föränderliga sociala relationerna. Projektets utgångspunkt var konstnärliga och aktivistiska praktiker som undersökte hur vi förhåller oss till varandra och till omvärlden. Konstverken tog fäste på vår tids sociala spänningar och globala dynamik.
Choreographies of the Social presenterade nya verk av Jonas Staal, Shilpa Gupta, The Bridge Radio, MYCKET och Public Movement, såväl som existerande verk av Ingela Ihrman & Maja Salomonsson, Klas Eriksson, Molly Haslund och Cecilia Parsberg.
https://statenskonstrad.se/konst/choreographies-of-the-social/
Coordination Models av Molly Haslund är både en installation och performance. Verket består av en serie modifierade objekt som är avsedda att utmana besökarna och skapa en fysisk återspegling av hur vi använder och rör oss i det offentliga rummet.Bekanta föremål som hopprep, passare och gungor är här integrerade i olika typer av brukssystem, där samordning och samarbete mellan deltagarna är viktigt. Motoriken hos deltagarna och deras förmåga att samordna grupprörelser är viktiga för att åstadkomma de optimala systemen i arbetet med koordinationsmodellerna. När detta lyckas skapas en gemensam rytm som förvandlar bruksföremålen från vanliga leksaker till komplexa samarbetsmoduler där gruppmedlemmarna blir beroende av varandra.
I och med modellernas föreslagna koreografier och publikdeltagande gräver Molly Haslund vidare i sin pågående undersökning av hur häckar, väggar, linjer och andra abstrakta inhägnader i vår fysiska omgivning avgränsar och definierar vår handlingsfrihet och våra sociala interaktioner.
Gynger (2002), Sjippesøjler (2006) and Circler (2013).