Balkon 2013
Balkon
ROCK AROUND THE WORLD
MFSK Museet for Samtidskunst Roskilde
21 september -15 december 2013
Balkonen var placeret ved Klosterstien mellem en lille offentlig park og Roskilde Kloster.
''Ofte ligger der en underliggende fortælling bag; balkonen ved det gamle kloster er bygget op omkring hækken som danner 'mur' omkring klostret. Til det første møde på museet blev jeg vist rundt i byen og lagde mærke til, at der var utroligt mange hække over alt og kunne tænke mig at bruge dem til noget. Hækken ind til klostret er meget markant og monumental og er så tydelig i sin funktion: Den indrammer klostergrunden og afskærmer samtidigt for tilgang og udsyn. Senere tog jeg på en rundvisning i klostret, hvor klosterforvalteren Søren Lyder Jacobsen viste rundt og fortalte om spøgelser, om henrettelser, om haven, og om klostrets historie og virke i dag mm. Han fortalte at dengang der boede rigtige jomfruer på klostret. De var meget unge når de ankom og havde de stort set intet at gøre med Verden udenfor resten af deres liv,– men at der på et tidspunkt var blevet bygget en opsats som nonnerne kunne træde op på og hvorfra de kunne kigge ud på folkelivet på den anden side. Min Balkon er bygget op præcist omkring hækkens dimensioner. Det er en præcis og enkel konstruktion, der på en måde afspejler det gamle kloster og dens egen balkon overfor, men den er helt åben for tolkning og anvendelse. Man kan altså anvende den frit som udsigtspost, fordi man kan se direkte ind på livet i kloster-området, eller den anden vej ind i parken – den kan fungere som scene – man bliver lagt mærke til, når man stiller sig derop. Den ligner også en forgangen ide om et sted for offentlig afstraffelse - eller en realiseret drøm om at kunne stå eller gå ovenpå hækkene - eller en genvejs-konstruktion. Det er vidt forskellige referencer der mødes, og som gør, at den kan noget lige der, at den fungerer som en tilbygning der inviterer til aktivitet, eller som idegrundlag for evt. funktion og handling.''
''Man kan sige at specielt de to skulpturer, balkonen og bænken blender ind med omgivelserne - at de mimer eller trækker på den eksisterende arkitektur eller det kommunale design. Jeg påpeger en begrænsning eller understreger noget funktionelt i det eksisterende ved at tilføje eller lave små ændringer. Bænken giver sig selv, den falder visuelt helt i et med omgivelserne, det er blot en lille ændring. Balkonen signalerer også en vis selvfølgelighed og et tilhørsforhold, fordi den er tegnet til hækkens mål, men trinene er placeret så man nok skal have en hånd - i hvert tilfælde til at komme ned derfra.''
Uddrag fra interview med Anne K. Iversen
Balkonen blev anvendt som en del af den afsluttende performance Cruel Act / Grusom akt.
(De sidste to fotos er fra Grusom Akt)
Støttet af Statens Værksteder for Kunst.
Støttet af Statens Kunstråds billedkunstudvalg
Fotografer Lea Nielsen, Matilde Haaning